20. syyskuuta 2017

TÄTÄ ET TIENNYT MINUSTA #2

1. En osaa hahmottaa aikaa tai etäisyyksiä. Mulla ei ole koskaan todettu mitään hahmotushäiriöön viittaavaa, mutta joskus mulla on pieniä ongelmia tämän kanssa. Mun on vaikea sanoa, kauanko esimerkiksi johonkin tiettyyn asiaan tai matkaan menee aikaa, jolloin joko yli- tai aliarvioin ajan tarpeen. Yleensä olen vain superajoissa uusissa paikoissa, koska varaan matkoihin suurinpiirtein kaksinkertaisen ajan, kuin mitä tarvitsisi. 

2. Kerään kirjoja. Kyllä, niitä missä on oikeat kannet ja paperiset sivut (en kestä ajatusta mobiilikirjoista tai siitä, että kouluissa käytetään muka tietokonetta tai tabletteja!!!11). 
Haalin paljon kierrätyskeskuksista kirjoja, joita haluan tai voisin jossain vaiheessa lukea. En tosiaan ole lukenut puoliakaan noista kirjahyllyn täytteistä. Ja silti on jatkuva himo ostaa uusia. Kun palkkapäivä tulee, suuntaan aina ensimmäisenä klikkailemaan Adlibriksisestä jotain virtuaaliostoskoriin. 
Mutta sanottakoon, että ainakin mulla on viihdykettä kotona valmiina, jos media-alustat ja tv hajoaa! 

IMG_9329
4. Olen lapsuudessani toiminut mallina sisustus- ja käsityölehtiin. Näin jälkikäteen muistellen, nuo ovat ollet melkoisia kokemuksia pikku-Noralle! Kuvauspäivät oli aina hauskoja. Kuvaajat tulivat tutuiksi ja saatiin pitää kivoja vaatteita. Omalta osaltani tämä tyssäsi yhteen kertaan, kun varhaisnuoruuden ensimmäisissä murrosikämyllerryksissä sain vedettyä kiukkupussikohtauksen. Piti esittää, että on mukava kesäpäivä ulkona, vaikka todellisuudessa taisi olla syys- tai lokakuu. Sitä voisi melkein kutsua Diva-momentiksi... 

5. Oikean korvani kuulo on huomattavasti huonompi kuin vasemman. Kärsin lapsena monen monta korvatulehduskierrettä, jonka seurauksena joku "hajosi", enkä ole kuullut kunnolla sen koommin. Tämä ei siis ole niin dramaattista, että asia vaikuttaisi jotenkin elämääni. Mutta toisinaan tulee hetkiä, jolloin kuulo "palautuu" hetkellisesti, eli korva aivan kuin aukeaisi. Silloin kuulen taas lintujen viserryksen ja heinäsirkan sirinän. 
IMG_9562
5. Opin juomaan ja keittämään kahvia vasta 19-vuotiaana, kun äiti osti ensimmäiseen asuntooni kahvinkeittimen vieraita varten (eli itseään). Mua hävetti tämä kyvyttömyyteni niin paljon, että yksi päivä sitten googlasin, että miten sitä kahvia keitetään ja tein perässä. Sille tielle jäin ja kohtasin silmästä silmään kofeiiniriippuvuuden. 

6. Yläasteella käsityönumeroni oli 10 ja olin varsinainen DIY-tyttö. Ompelin, neuloin, väkersin ja askartelin. Tein itselleni vaatteita, koruja ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Ja olin oikeasti aika hyvä, vaikka itse sanoinkin. Nautin käsityönopettajan lempilapsen asemasta pitkään (kunnes se murrosikä oikeasti puhkesi ja koulusta tuli the worst place ever). 
Musta tehtiin jopa juttu Suuren Käsityölehden Tekijä-palstalle. Samassa lehdessä julkaistiin meikäläisen korvakoru-ohje. Voi noita aikoja. Viime aikoina olen miettinyt, josko hakisin vanhan ompelukoneeni vanhempieni luota (jos se edes on enää elävien kirjoissa). 
IMG_9281
7. Olen pyörtynyt kaksi kertaa elämäni aikana, kumpikin verikokeen vuoksi. Ensimmäinen verikokeeni otettiin, kun sain leikkauspäätöksen selästä. Hirveästi ei ollut aikaaa valmistautua vaan mut istutettiin suoraan tuoliin käsi ojossa. Tilanne ei ollut niin kamala kuin luulin ja hoitajan estelystä huolimatta, hyppäsin heti jalkeilleni. Ja pyörryin sairaalan ovien eteen. 
Toisella kertaa varoitin hoitajaa, että viimeksi kävi pieni äksidentti. Kesken kaiken tuoli huono olo, juuri siinä vaiheessa kun veri alkaa paeta sinne tuubiin. Noh, hoitaja sitten pirteästi tokaisi, että ei tässä mitään haenpas sinulle vetää. Ja hän löysi minut tuolilta tipahtaneena, tajuttomana näytteenottohuoneen lattialta. Nykyisin otan näytteet mieluiten makuulta ja ikäviltä kaatumisilta ollaan säilytty. 

8. En voi käyttää samaa paitaa kahta päivää peräkkäin. Olen pyykkäyshullu. Pesen yläosat aina kertakäytön jälkeen, koska oloni on likainen, jos laitan saman vaatteen seuraavana päivänä päälle. Tämä ei päde kotiasuihin eikä alaosiin, mutta farkkujakin taidan pyykätä vähän turhan usein. 
Olen myös ainoa, joka asettaa vaatteet kuivaustelineelle. En kestä, jos saumat ovat yhtään vinossa... 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti